Sopckie Centrum Seniora
 
 
SDom Pomocy Społecznej w Sopocie

Bądź czujny seniorze!

Jak nie dać się oszukać przy zawieraniu umów konsumenckich? Rzecznik Praw Konsumentów radził seniorom podczas Sopockich Dni Seniora.

Jakie są najczęstsze problemy seniorów?

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo finansowe, to nasi konsumenci seniorzy bardzo niefrasobliwie zawierają umowy, na które ich nie stać – mówi Anna Gut, Miejski Rzecznik Praw Konsumentów. – Ale z drugiej strony są niestety tak manipulowani na pokazach czy na wizytach w domu, że po prostu te umowy podpisują. I to jest problem, brak edukacji. Bo tak naprawdę wiedza konsumencka w Polsce leży i to od wielu lat, nad czym bardzo ubolewam. Nie ma też zainteresowania edukacją, co powoduje, że ci ludzie nie są nawet w stanie znaleźć rzecznika, bo o nim nie wiedzą. Ja już nie mówię o znajomości podstawowych przepisów prawa.

Zdaniem Anny Gut, zakupy są dokonywane za wysokie kwoty, a człowiek jest manipulowany.

Nie stać go na to – krotko komentuje Gut. – Bo jeśli ma się 1000 zł emerytury to nie stać człowieka na zapłacenie 300 zł raty miesięcznie. Nie da się, jeśli ma się inne obowiązki płatnicze, jak prąd, leki, czynsz itp., a ludzie stają przed dylematem co zapłacić. Zawarli umowę, a dwa lata muszą spłacać po 300 zł i powstaje pytanie: czy zapłacić za prąd, czy za ratę kredytu. Zadłużają się w innych para instytucjach, żeby spłacać raty i przeżyć z miesiąca na miesiąc, bo nagle z tych 8 tysięcy za które coś kupili robi się 15 tysięcy. To są realne problemy seniorów o których się nie mówi.

Skąd bierze się ufność seniorów?

Kiedyś był jeden operator czy jedna firma świadcząca usługi. Byliśmy do tego przyzwyczajeni, zwłaszcza seniorzy – twierdzi Anna Gut. – Ale tak szczerze mówiąc są dwa rodzaje seniorów: bardzo nieufni, którzy drzwi nikomu nie otworzą i ci mało asertywni, nie potrafiący powiedzieć „nie”. Problem też polega na tym, że młodzi ludzie, którzy przychodzą do seniorów z umowami, rozmawiają z nimi. A oni tego potrzebują, potrzebują rozmowy, możliwości wyżalenia się. Gdyby rodziny bardziej interesowałyby się swoimi seniorami problem byłby mniejszy. Sopockie Dni Seniora są wyjątkowym wydarzeniem i cieszę się, że jest taki dzień poświęcony bezpieczeństwu. Taka pomoc prawna i edukacja jest naprawdę potrzebna.

Wykład „Jak nie dać się oszukać przy zawieraniu umów konsumenckich?” odbył się w Sopotece 11 czerwca w ramach Sopockich Dni Seniora.

Wróć do kategorii:

Kontakt

Sopockie Centrum Seniora DPS Sopot

ul. Mickiewicza 49, 81-866 Sopot

scs@dpssopot.pl

tel. kom. 609 680 826,
tel. stacj. 58 717 32 03

Sopockie Centrum Seniora 2024.